* Translation *

25 August 2011

Muzium Negara


Muzium Negara

Muzium Negara adalah sebuah muzium yang terletak di Jalan Damansara di Kuala Lumpur, Malaysia. Muzium ini terletak berdekatan Taman Tasik Perdana dan ia menyediakan satu gambaran keseluruhan sejarah dan budaya Malaysia. Muzium Negara adalah struktur yang dibina dalam gaya Rumah Gadang, satu aspek seni bina Minangkabau. Rekaan bangunan terdiri daripada unsur-unsur Melayu tradisional dan ciri-ciri moden. Ia berfungsi sebagai suatu repositori yang kaya dengan warisan budaya dan sejarah Malaysia. Dekorasi dindingnya menggambarkan sejarah Malaysia di Muzium Negara. 

Muzium Negara berstruktur tiga tingkat dengan berukuran 109.7 meter panjang, 15.1 meter lebar dan 37.6 meter pada titik pusat. Muzium ini menempatkan empat galeri utama yang diperuntukkan untuk ilmu bangsa-bangsa dan sejarah semulajadi. Memaparkan pelbagai pameran yang menunjukkan acara kebudayaan seperti majlis perkahwinan, perayaan, kostum, senjata tradisional, alat muzik, seni dan kraftangan, seramik, serta flora dan fauna. 

Muzium Negara telah ditubuhkan di bekas tapak Muzium Selangor. Ia telah dibina oleh kerajaan Selangor dan British pada tahun 1898 berikutan pembentukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1896. Pada 10 Mac, 1945, pada akhir Perang Dunia II, bahagian sayap kanan muzium telah dibom dan dimusnahkan oleh pesawat pengebom AS B-29, dari Tentera Bersekutu. 

Selepas Perang Dunia II, bahagian sayap kiri Muzium Selangor itu masih digunakan sebagai tapak sejarah. Selepas Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos, 1957, kerajaan persekutuan memutuskan untuk membina muzium negara di tapak lama Muzium Selangor. Pembinaannya bermula pada tahun 1959 dan selesai pada tahun 1963. Muzium Negara telah dibuka secara rasmi pada 31 Ogos, 1963. 

Dipetik dari http://en.wikipedia.org/wiki/Muzium_Negara 

Info gambar:
Singgah sebentar di Muzium Negara, ketika sessi menjejak laluan offroad Taman Tasik Perdana pada 12hb Dis. 2010 lalu 


No comments: