* Translation *

20 January 2012

Jugra


Bergambar kenangan di atas Bukit Jugra [klik untuk pembesaran imej]

Jugra
Jugra merupakan sebuah tempat yang bersejarah dan pernah menjadi bandar diraja negeri Selangor Darul Ehsan. Ia terletak berhampiran Banting dalam daerah Kuala Langat, Selangor.

Jugra adalah bandar diraja Selangor apabila raja yang memerintah, Sultan Abdul Samad membina Istana Jugra dan berpindah ke situ pada tahun 1875. Ia terletak di lokasi yang strategik, tidak betul-betul di muara sungai tetapi mudah diakses dari Selat Melaka, dan dilindungi oleh bukit, Bukit Jugra; yang berdiri dengan jelas di atas kawasan hutan paya laut yang rendah. Berabad-abad lamanya berkhidmat sebagai mercu tanda biasa untuk pelayaran di Selat Melaka. Pelaut Cina, Arab dan Eropah menandakannya dalam carta mereka; Bukit Jugra juga dikenali ramai pelayar asing sebagai Bukit Parcelar.  

Jugra secara amnya pernah menjadi pusat pentadbiran British di Selangortidak lama kemudian berpindah ke Klang dan sedekad selepas itu ke Kuala Lumpur. Sultan Abdul Samad terus tinggal di Jugra sehingga dia meninggal dunia pada tahun 1898, dan Sultan baru, Sultan Alauddin Sulaiman Shah yang juga dikenali sebagai Sultan Sulaiman telah diisytiharkan di sana. Ini adalah peristiwa penting dalam Jugra.

Selepas itu, Jugra dengan cepat menjadi mundur, bahkan pentadbiran tempatan telah dipindahkan ke pusat baru di Banting dan Sultan Sulaiman membuat kediaman rasminya di Klang.
 

Sumber: Wikipedia.

2 comments:

Dr Singa said...

Saya suuuuka bukit Jugra ini!!!
Pernah naik, jumpa paraglider terbang!
Ternganga !!!

Azizan Zolkipli said...

DrSinga: Masa kami bergambar ni pun, terdapat beberapa peserta sedang menunggu kekuatan & arah angin yang sesuai sebelum 'terbang' ke udara. Sempat jugalah kami berbual tentang pengetahuan teknikal serta pengalaman peribadi mereka. Tidak lama kemudian, seorang remaja belasan tahun 'terbang' dgn dipantau oleh bapanya guna set walkie talkie untuk berhubung & memberi panduan ...