* Translation *

03 June 2013

KL


[Klik untuk pembesaran imej]

KL
Disebut sebagai 'Kei El', ianya adalah singkatan dari perkataan 'Kuala Lumpur'. Menjadi kelaziman buat warga Malaysia menyebut KL bagi merujuk kepada metropolitan Kuala Lumpur. Baik yang tinggal di bandar, mahupun di desa boleh dikatakan semua memahami singkatan ini.

Tidak hanya digunakan oleh warga Malaysia, ianya kini turut digunapakai oleh warga luar negara yang bertugas, melancong mahupun belajar di Kuala Lumpur. Terfikir sejenak di minda, adakah bandaraya lain di seluruh dunia turut menggunakan singkatan untuk mewakili tempat mereka tinggal. Apakah ada yang memanggil BKK untuk Bangkok, ataupun SG untuk Singapura. Hanya yang dapat saya fikirkan ialah DC, bagi mewakili kota Washington DC. Itupun ianya tidak setepat ringkasan nama Kuala Lumpur disebut.

Gambar di atas diambil ketika penulis berkunjung ke Galeri Kuala Lumpur yang terletak bersebelahan dengan Dataran Merdeka. Ketika itu, keluarga di dalam gambar ini sedang bergaya bagi diambil gambar mereka oleh sang ibu.

Nota:

Perjalanan kayuhan saya ke KL boleh dilihat di sini.
Penulis mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan pada individu yang sudi klik pada ruangan iklan di sebelah tepi artikel ini. Terima kasih ( :

No comments: