* Translation *

18 August 2011

Proton jumpa Proton



Proton jumpa Proton ...

Kereta nasional pertama negara, Proton Saga bersua basikal jenama Proton T Blaze ...


Proton Saga:
Proton Saga dilancarkan pada September 1985 oleh Perdana Menteri Malaysia, Mahathir bin Mohamad. Sebelum pengeluaran Proton Saga, pertandingan telah diadakan untuk memilih nama kereta kebangsaan yang pertama, dan nama Saga telah dipilih daripada pemenang peraduan, encik Ismail Jaafar, seorang pesara tentera. Apabila ditanya mengapa dia memilih nama ini, beliau menjawab "saga" (Abrus precatorius) adalah jenis bijian yang lembut (soft), rapuh (fragile) tetapi produktif yang biasa dijumpai di Malaysia, dan secara berseloroh bahawa Proton Saga berenjin 1.3 liter adalah "kukuh seperti biji saga".

Model Saga awal dikuasakan oleh enjin SOHC 8 injap 4-silinder berenjin petrol yang diperoleh daripada syarikat Mitsubishi, terdapat pada kadaran kuasa 1.3 dan  1.5-liter. Kedua-dua enjin telah disediakan dengan transmisi manual 5-kelajuan, tetapi kelajuan 3-Mitsubishi Tri-matic automatik boleh didapati dengan enjin 1.5-liter pada tahun 1987. Saga pada asalnya ditawarkan sebagai kereta saloon 4 pintu, diikuti dengan penambahan varian hatchback yang diperkenalkan pada 1988 sebagai Proton Knight dan kemudiannya dikenali sebagai Saga Aeroback. Proton Knight telah direka bentuk untuk pasaran Eropah sebagai hatchback dan popular di United Kingdom.

Sumber dari http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_Saga 

Proton T Blaze:
Kerangka T-Blaze dengan binaan aloi-gentian karbon yang unik, menawarkan kekuatan dan ringan untuk basikalis yang ingin menghabiskan cuti hujung minggu dengan melarikan diri dari kawasan kota. Dengan reka bentuk geometri yang dipatenkan, pembinaan karbon-aloi menawarkan perjalanan yang selesa tanpa perlu bergantung kepada penggantungan belakang.

Dipetik dari iklan di http://www.proton2020.com/tblaze.asp  

Info gambar:
Di ruang pameran luar Muzium Negara, sewaktu penjejakan kali kedua untuk mengesahkan laluan offroad Taman Tasik Perdana bertarikh 25hb Dis, cuti Hari Krismas 2010.


No comments: