* Translation *

28 November 2011

Kuala Lumpur


[klik untuk pembesaran imej]


Kuala Lumpur
Kuala Lumpur adalah ibu kota dan bandar kedua terbesar di Malaysia dari segi jumlah penduduk. Bandar terancang, seluas 243 km persegi (94 batu persegi), mempunyai penduduk seramai 1.4 juta pada tahun 2010. Greater Kuala Lumpur, yang juga dikenali sebagai Lembah Klang, adalah bandar agglomerat dengan jumlah penduduk sebanyak 7.2 jutaIa adalah rantau yang paling pesat berkembang di negara ini, dari segi penduduk dan ekonomi.

Kuala Lumpur adalah kerusi pada Parlimen Malaysia. Bandar ini pernah menjadi rumah kepada cawangan eksekutif dan kehakiman Kerajaan Persekutuan, tetapi telah berpindah ke Putrajaya bermula pada tahun 1999. Beberapa bahagian badan kehakiman kekal di ibu negara. Kediaman rasmi Raja Malaysia, Istana Negara, juga terletak di Kuala Lumpur. Dinilai sebagai bandar alfa dunia, Kuala Lumpur adalah pusat kebudayaan, kewangan dan ekonomi Malaysia kerana kedudukannya sebagai ibu negara serta sebagai sebuah bandar primat.

Kuala Lumpur ditakrifkan di dalam sempadan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan merupakan salah satu daripada tiga Wilayah Persekutuan Malaysia. Ia adalah satu wilayah kecil di dalam negeri Selangor, di tengah-tengah pantai barat Semenanjung Malaysia. Penduduk bandarnya dikenali sebagai KLites.

Sejak tahun 1990-an, bandar ini telah menjadi tuan rumah sukan antarabangsa, peristiwa-peristiwa politik dan budaya termasuk Sukan Komanwel 1998 dan Kejohanan Dunia Formula Satu. Di samping itu, Kuala Lumpur menempatkan bangunan berkembar tertinggi di dunia, Menara Berkembar Petronas, yang telah menjadi simbol ikonik perkembangan futuristik Malaysia.

Sejarah 

Kuala Lumpur telah bermula pada 1850-an, apabila Ketua Melayu Klang, Raja Abdullah, mengupah beberapa buruh-buruh Cina untuk membuka lombong yang baru dan lebih besar untuk pelombongan biji timah. Pelombong yang mendarat di kuala Sungai Gombak (sebelum ini dikenali sebagai sungai Lumpur, yang bererti "sungai berlumpur") dan Sungai Kelang untuk membuka lombong di Ampang, Pudu dan Batu. Lombong ini kemudiannya membangun menjadi pusat perdagangan yang telah menjadi sebuah bandar.

Pelombong-pelombong bijih timah menetap di Ampang, dan membentuk kumpulan-kumpulan di antara mereka.  Dua kelompok terbesar samseng Cina, Hai San yang berdominasikan Hakka dan Ghee Hin yang berdominasikan Hokkien, sering terlibat dalam peperangan untuk mendapatkan kawalan pengeluaran bijih timah. Peperangan yang tidak berhenti-henti di antara kedua-dua puak yang dibawa membuatkan pengeluaran lombong bijih timah terhenti, mendorong British, yang memerintah Persekutuan Tanah Melayu pada masa itu, untuk melantik Kapitan Cina bagi mentadbir Kuala Lumpur. Hiu Siew, pemilik lombong di Lukut, telah dilantik sebagai Kapitan yang pertama. Sebagai salah seorang daripada peniaga-peniaga yang pertama untuk tiba di Ampang (bersama-sama dengan Yap Ah Sze), beliau menjual barangan kepada pelombong dalam pertukaran untuk bijih timah.

Pada masa awal, Kuala Lumpur mempunyai banyak masalah, termasuk Perang Saudara Selangor; ia juga berhadapan dengan penyakit-penyakit dan kebakaran yang berterusan dan banjirKira-kira tahun 1870-an, Kapitan Cina Kuala Lumpur yang ketiga, Yap Ah Loy, muncul sebagai pemimpin, dan menjadi bertanggungjawab untuk kelangsungan hidup dan pertumbuhan sistematik bandar ini. Beliau mula membangunkan Kuala Lumpur dari petempatan kecil, ke pekan perlombongan yang berkembang pesat. Pada 1880, ibu negeri Selangor telah berpindah dari Klang ke Kuala Lumpur.

Sumber dan bacaan lanjut di Wikipedia

No comments: