* Translation *

25 January 2012

Bakau


Kawasan pohon bakau yang terletak di pertengahan antara kawasan pantai Kelanang dan pantai Morib, Banting, Selangor [klik untuk pembesaran imej]


Bakau
Sejenis tumbuhan (pokok) yang tumbuh di tepi-tepi pantai atau paya / Berus /  Berus mata buaya / Mata buaya / Lenggadai / Tumu / Tengar / Lenggadai putut / Beus / Bangkita. Antara jenis-jenis pokok bakau yang terdapat: akik, akit; bakap, belukap, gelukap, hitam, jangkar, kurap, minyak dan lain lain.

Mangroove
A tree or shrub (families Rhizophoraceae and Verbenaceae or Avicenniaceae) that grows in muddy, chiefly tropical coastal swamps OR Various kinds of trees up to medium height and shrubs that grow in saline coastal sediment habitats in the tropics and subtropics – mainly between latitudes 25° N and 25° S OR Any tropical evergreen tree or shrub of the genus Rhizophora, having stiltlike intertwining aerial roots and growing below the highest tide levels in estuaries and along coasts, forming dense thickets OR A tropical tree or shrub bearing fruit that germinates while still on the tree and having numerous prop roots that eventually form an impenetrable mass and are important in land building OR Any of several tropical evergreen trees or shrubs of the genus Rhizophora, having stiltlike roots and stems and forming dense thickets along tidal shores.

Puisi Melayu
Pokok berembang pokok bidara,
Tumbang berpaut di dahan bakau;
Kalau tuah memang ada,
Jatuh ke laut menjadi pulau.


 

8 comments:

DrSinga said...

Saya sukaaa lah awak dan basikal awak..
Awak dan basikal awak suka jalan jalan macam saya!!

Azizan Zolkipli said...

DrSinga: Terima kasih kak ! Yeayyy, kita berkongsi minat yang sama. Jalan2 sambil berfotografi ( :

Ibu Ya @ Aspen said...

Dah lama saya x jengah blog awak ni....gambar tu besar la sikit...x puas la tengok, cantik!

gadisBunga said...

dulu kan, saya pernah obses dgn hutan bakau.

tahapehape. heheh~

Azizan Zolkipli said...

Ibu Ya @ Aspen: Terima kasih atas jengahan. Oraitlah, pasni mana2 gambar saya akan muatnaikkan yang besor punya ... Terima kasih atas komen ...

Azizan Zolkipli said...

gadisBunga: Ohhhh, gitu ... jadi, sekarang ? sudah berubah kasih ? hehehe ...

AieSha said...

tang puisi mmg terbaik wakjan! saya mmg minat puisi. hehe..

Azizan Zolkipli said...

AieSha: Terima kasih, puisi tu bersumberkan laman web DBP ...