* Translation *

27 April 2015

Banjir


[Klik untuk pembesaran imej]


Info gambar
Sebahagian jalan di Taman Botani Negara Shah Alam (TBNSA, dahulunya dikenali sebagai Bukit Cherakah atau Taman Pertanian Bukit Cahaya Seri Alam) dibanjiri air setelah hujan turun semalaman tanpa henti. Walaubagaimanapun ianya tidak menghalang dua orang pengayuh basikal untuk cuba melalui jalan yang telah dibanjiri air tersebut.

Banjir, menurut takrifan Kamus Dewan Bahasa Online membawa maksud "keadaan air menenggelami atau menggenangi kawasan yang luas; bah".

Bagi saya yang secara peribadinya dibesarkan di pantai timur semenanjung, banjir memang menjadi kebiasaan dan ditunggu-tunggu setiap kali datangnya hujung tahun. Pada umur kanak-kanak, apalah yang kita tahu atau mahu takutkan. Longkang atau parit menjadi tempat bermain; berkubang mahupun belajar berenang. Apabila umur berganjak sedikit, musim banjir dikaitkan dengan hobi memancing pula. 

Musim banjir datang bersama musim tengkujuh, sekaligus ombak besar menghalang nelayan pesisir pantai turun ke laut untuk menangkap ikan. Ketika musim banjir inilah, ada yang mengambil peluang untuk menjala, menjaring mahupun memancing ikan. Hasil tangkapan samada untuk sumber makanan keluarga, ada juga yang dijual. Ini sekurang-kurangnya mengurangkan beban ketika monsun timur laut melanda.

Nota:
Penulis sehingga kini masih lagi tercari-cari bekas rakan sekolah rendahnya iaitu Sekolah Kebangsaan Sungai Ular (SKSU), 26080, Kuantan, Pahang. Tahun 1 hingga tahun 3 (1985 - 1987) di kelas Hijau, tahun 4 hingga tahun 6 di kelas Merah (1988 - 1990). Andainya anda rakan yang saya cari, email saya di azizanzolkipli@gmail.com

4 comments:

Dr Singa said...

uihh..
update blog!!

* sambil tampar tampar nyamuk dalan hutan belantara ni.. *

Azizan Zolkipli said...

@Dr Singa: OK, Ok faham. Nah ambil semburan serai wangi ni untuk halau nyamuk2 hehehe ...

Aril said...

Aku weh.lahir tahun 1979.facebook syairile syoba

Azizan Zolkipli said...

@Aril: Ohhhh, kau ni yang bekas rakan persekolahan aku di SKSU dulu ekkk ...