* Translation *

30 April 2012

Kanak-kanak


[Klik untuk pembesaran imej]


Dalam perjalanan dari pantai di hujung Pulau Carey menuju ke Kampung Sungai Bumbun untuk masuk melihat petempatan etnik orang asli Mah Meri. Secara tiba-tiba saya berasa sangat mengantuk ditambah dengan sedikit pening kepala. Saya mengajak rakan kayuhan berhenti untuk berehat seketika di sebuah warung makan tepi jalan.

Ada tiga orang kanak-kanak di situ yang anggarkan adik-beradik, mungkin dalam selang umur yang hampir. Saya meminta mereka duduk berdekatan untuk mengambil gambar mereka. Kerjasama yang diberikan sangat baik, walaupun sedikit malu-malu. Cuma mereka agak berat mulut bila diajak berbicara. Kemungkinan tidak biasa beraksi di hadapan kamera ( : 


Kanak-kanak

Anak yang masih kecil (biasanya belum berumur tujuh tahun)
Sumber: DBP

Kanak-kanak didefinisikan sebagai seseorang yang di bawah umur 18 tahun seperti yang termaktub dalam Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak dan Akta Kanak-Kanak, 2001.
Sumber: Dasar Kanak-Kanak Negara

Child:

A young human being below the age of full physical development or below the legal age of majority.
Synonyms: kid - baby - infant - bairn - offspring - babe - son
Source: Google

Biologically, a child (plural: children) is generally a human between the stages of birth and puberty. Some vernacular definitions of a child include the fetus, as being an unborn child. The legal definition of "child" generally refers to a minor, otherwise known as a person younger than the age of majority. "Child" may also describe a relationship with a parent (such as sons and daughters of any age) or, metaphorically, an authority figure, or signify group membership in a clan, tribe, or religion; it can also signify being strongly affected by a specific time, place, or circumstance, as in "a child of nature" or "a child of the Sixties".
Source: Wikipedia.

A person between birth and puberty / A person who has not attained maturity or the age of legal majority.
Source: TheFreeDictionary.com


7 comments:

CiKPuaNLawA said...

selamat pagi....

ingat anak pakcik tadi..hehehe....

ingat pakcik letak payung kat gerek...
macam abg mat jual eskrem...
hahahaaa......

Azizan Zolkipli said...

CiKPuaNLawA: Selamat pagi kembali !
Memang anak Pakcik pun ni, anak2 angkat ( :

aduhhh, kalau ada angin kuat bertiup dari depan, jenuh tak dapat bergerak basikal Pakcik hahahaha ...

gadisBunga said...

diorang tgh tunggu nak beli eskrem ke tuh?

Telor Power said...

bagus la pakcik ni hehehehe

Azizan Zolkipli said...

gadisBunga: Ehhh, tak le. budak bertiga tu menemankan emaknya yang meniaga. cuba tengok betul2 yang bawah payung warna warni tu ...

Azizan Zolkipli said...

TelorPower: Pakcik suka budak2, tapi budak2 yang tak suka Pakcik. Sebab Pakcik 'ganah makang budok' hahaha ...

DrSinga said...

cerita lah pasa orang asli mah meri tu nanti ya...


saya takde fesbuk...
:)