* Translation *

13 April 2015

Merpati dua sejoli

[Klik untuk imej lebih besar]

Sejoli, mungkin kata dasarnya joli dengan imbuhan se, iaitu satu. Tidak dapat dipastikan dari mana datangnya perkataan joli ini. Tapi yang pastinya, kadangkala kita ada mendengar perkataan joli katak yang diertikan sebagai menikmati ataupun bahasa Inggerisnya enjoy

Sejoli mengikut takrifan hasil rujukan laman web DBP membawa maksud 'sepasang kekasih yang hidup rapat dan bahagia'. 

Pasangan merpati dua sejoli dalam gambar ini adalah Wak Abdul Rahim dan kak Ija, keduanya saya anggap seperti abang dan kakak sendiri. Mereka mempunyai hobi yang sama, iaitu mengembara dengan kenderaan dua roda baik basikal mahupun motorsikal. Perjalanan kembara roda dua mereka boleh dibaca di sini

Pemandangan di sini lebih indah saat menantikan matahari terbenam. Untuk kesini, anda boleh rujuk koordinat [3.078925, 101.355457] atau [N 3 04 44 E 101 21 19] atau [N 3 04.735 E 101 21.327] Motorkar tidak boleh melalui kawasan tersebut, walaubagaimanapun anda boleh kesana berjalan kaki dengan jarak lebih kurang 400 meter dari kawasan terhampir untuk meletak kenderaan. Bagi yang berbasikal mahupun bermotorsikal, tiada sebarang masalah untuk sampai ke situ.


Terdapat satu pengkalan nelayan berhampiran lokasi gambar di atas. Ada peniaga yang menjual hasil tangkapan laut seperti ikan, sotong, ketam dan kerang-kerangan pada harga yang lebih rendah dari pasaran.

Nota:
Wak Rahim juga ada mengusahakan pembuatan beg pannier buatan sendiri untuk kembara motorsikal/basikal. Pada yang berminat, bolehlah mesej di Facebook beliau.

1 comment:

Anonymous said...

sweetnye...

romantiknye...

hehe.