* Translation *

03 May 2012

Tan Sri Manickavasagam


[Klik untuk pembesaran gambar]

Masih berkisar perjalanan ketika berkembara basikal di Pulau Carey pada hujung Mac 2012 lalu. Sewaktu meninggalkan kawasan pantai, perjalanan di antara Kampung Orang Asli Sungai Judah menuju ke Kampung Orang Asli Sungai Bumbun saya terjumpa papantanda seperti gambar di atas.

Spontan terfikir, siapakah gerangan empunya nama yang terpampang di papantanda itu ? Perjalanan diteruskan, dengan hati yang sedikit resah dan sifat ingin tahu meluap-luap, ingin mengetahui karisma tokoh tersebut. Sekembalinya dari berkembara, persoalan itu akhirnya terjawab dan ingin saya kongsikan ianya dengan rakan-rakan pembaca blog ini.

Tan Sri Manickavasagam 

Presiden MIC
Tan Sri Dato' Seri V. Manickavasagam adalah presiden keenam MIC (Malaysian Indian Congress) dari tahun 1973 - 1978. Beliau juga merupakan bekas Menteri Komunikasi dalam kabinet Malaysia.

Tan Sri Manickavasagam menjadi presiden MIC sebagai kesan akibat peningkatan rintangan daripada ahli akar umbi kepada gaya kepimpinan Tun VT Sambanthan. Sebagai presiden parti itu selama 18 tahun, sesetengah merasakan Tun Sambanthan telah terlalu lama memegang tampuk pemerintahan dan mereka mengalu-alukan perubahan.

Di bawah kepimpinan Tan Sri Manickavasagam, MIC diletakkan di landasan yang kukuh dengan bangunan, pejabat dan kakitangan di beberapa bahagian negara ini dan sistem parti teratur dan kapasiti untuk menangani isu-isu yang dipertingkatkan.

Ia adalah sepanjang tempoh ini bahawa MIC, sebagai ahli Perikatan, telah menjadi sebahagian daripada Barisan Nasional. Parti menaja Koperasi Serbaguna Nesa dan Unit Amanah MIC sebagai sebahagian daripada program untuk usaha ekonomi, dan juga menubuhkan Tabung Pendidikan untuk kanak-kanak ahli MIC dan Tabung Biasiswa India Malaysia bagi pengajian tinggi serta memperolehi institut latihan India di kemahiran teknikal dan perdagangan 

Buku Biru
Tan Sri Manickavasagam mempunyai visi bagi masyarakat India Malaysia. Beliau telah menganjurkan Seminar Ekonomi Pertama India dan hasilnya Buku Biru telah diadakan. Ia adalah satu rancangan pembangunan untuk pertumbuhan ekonomi masyarakat India.

Buku Biru adalah satu usaha dirancang bagi mengukuhkan perniagaan kaum India. Pemimpin politik dan pendidikan bekerjasama untuk menambahbaik masa depan masyarakat India Malaysia. Maika Holdings dan Institut Pendidikan dan Pembangunan Maju (MIED) dan lain-lain adalah hasil langsung daripada Buku Biru.

Belasungkawa 
Tan Sri Manickavasagam meninggal dunia pada tahun 1979 ketika masih di pejabat. Timbalannya, Samy Vellu telah menjadi pemangku presiden MIC dan kekal menjawat jawatan presiden sehingga 6 Disember, 2010.

Sumber: Terjemahan dari Wikipedia

9 comments:

Telor Power said...

owh...panjangnya nama dia.

Jimmy said...

kat pulau carey ada resort atau hotel ke wak.

SuzieLAWAti said...

Tan Sri Azizan...

hehhe...

Azizan Zolkipli said...

Telor Power: Itu belum nama ayah dia lagi hehehe ... By the way, Wakjan tak research pulak nama penuh dia ekk ...

Azizan Zolkipli said...

Jimmy: alahaiii, situ takde apa2 lah bro ... ladang kepala sawit dan kampung orang asli adalah ...

Azizan Zolkipli said...

CiKPuaNLawA: Hmmmm, taknak taknak panggil gitu. Panggil Aaron Zizan cukup. Ahakssss ...

Dr Singa said...

Selamat pagi Aaron Zizan !!
heheheeeeeee

Dr Singa said...

okeh..
saya dah aktipkan fesbuk saya semula sebab nak nangok gambar gambar aWak..

add ya..
izat ishak
:)

Azizan Zolkipli said...

DrSinga: Selamat pagi kak Lion ! Ok, saya dah add akak. Tunggu approve aje tu hehehe ...