* Translation *

12 March 2012

Kata hikmat


Dinding pagar Sekolah Menengah Methodist (ACS), Klang
[Klik untuk pembesaran imej]


Dinding pagar sekolah di Sabak Bernam
[Klik untuk pembesaran imej]


Kata hikmat
Kata hikmat merupakan hasil pemikiran bijak pandai dan tokoh-tokoh tersohor, ia biasanya mengandungi pengertian yang mendalam. Di peringkat pendidikan, ia berguna untuk menjadi sandaran hujah dalam pertuturan dan penulisan.
[Sumber: Portal Pendidikan Utusan Malaysia]

Perkataan orang bijak pandai yang mengandungi pengertian tinggi.
[Sumber: DBP]

Nota:
Dalam bahasa Inggeris, kata hikmat diterjemahkan sebagai words of wisdom.

10 comments:

Telor Power said...

suka pic no 2 tu siap ada kata2 ajaib


bro lagi cara kalau dapat masuk dalam bilik darjah ambil gambar...rindu sgt pada bilik darjah dgn meja kerusi kayu dan kapu seta papan hitam....

*ada jumpa sekolah yg bilik darjahnya sebegitu...sila info bro

Azizan Zolkipli said...

@Telor Power: Wahhh, kata hikmat udah bertukar jadi kata ajaib ni !

ada, di satu sekolah agama rakyat yang terbiar di Sg. Sumun, Perak. cuma tak pasti, berkunci atau masih terbuka.

saya pun kesana setahun sekali, masa beraya ke rumah saudara mara ...

CiKPuaNLawA said...

selamat tengahari pakcik..

dulu pakcik sekolah mane..?
tetibe...hehehee....

dan tetibe jugak..teringat masa camping2 dulu...wahahahaa

Azizan Zolkipli said...

CiKPuaNLawA: Selamat petang ! Pakcik dulu banyak bebenor sekolahnya. Sekolah tadika, rendah & form 1 di Kuantan. Form 1 - awal form 4 di Cameron Highlands & Form 4 - 5 di Pulau Pinang ...

ahaaa, Pakcik ada simpan lagi album gambor masa kita ramai2 gi Taman Negara Pahang masa belajor di MFI dulu hehehehe ...

DrSinga said...

Terus saya gugel siapakah Dr Abdul Latif itu...

Best aaa.. Duk Cameron Highland!!

Azizan Zolkipli said...

DrSinga: Wahhh, terus mencari info nama tokoh tersebut ekk ... saya dok CH dulu dalam 11 gitu ...

gadisBunga said...

pakcik sekolah kat kuantan dulu tu kat mana? heheh tetibe~

$uNmeloN said...

seribu kayuhan bermula dengan satu kayuhan, boleh x mcm tu? ;D

Azizan Zolkipli said...

gadisBunga: Hah, kenapa kamu tanya camtu ? Ada sessi jejak kasih ke hahaha ... sekolah kebangsaan Sg. Ular (alaaaa, dekat2 aje dengan kilang Lynas tu hehehe) dan Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Akar a.k.a SMKAA

Azizan Zolkipli said...

$uNmeloN: boleh aje tu ... sebab saya dah cecah lebih 10,000 km. makanya 10,000 km bermula dengan kayuhan 1 km ( :