* Translation *

26 March 2012

Kain rentang


Kain rentang yang terdapat berhampiran laluan masuk ke sebuah kampung
[Klik untuk pembesaran imej]


Kain rentang
jaluran kain yang panjang, yang direntang melintang atau sepanjang jalan.
[Sumber: DBP]

Banner
A long strip of cloth bearing a slogan or design, hung in a public place or carried in a demonstration or procession.
[Source: Google]

A sign painted on cloth and hung over a street, entrance,  etc.
[Source: Dictionary.com]

A banner is a flag or other piece of cloth bearing a symbol, logo, slogan or other message. Banner-making is an ancient craft. The word derives from late Latin bandum, a cloth out of which a flag is made (Latin: banderia, Italian: bandiera, Portuguese: bandeira, Spanish: bandera). The German language developed the word to mean an official edict or proclamation and since such written orders often prohibited some form of human activity, bandum assumed the meaning of a ban, control, interdict or excommunication. Banns has the same origin meaning an official proclamation, and abandon means to change loyalty or disobey orders, semantically "to leave the cloth or flag".
[Source: Wikipedia]

13 comments:

CiKPuaNLawA said...

bila baca banner tu...
tetiba teringat kain kapan...
heh..

selamat petang..selamat segalanya pakcikkkk...

Martika Diyana said...

terima kasih atas penerangan... :) dlu time sekolah, kalau sebut 'kain rentang' terbayang rumah sukan laaaa... pertandingan kawat laaa... hehehe... da lame2 baru tau.. macam2 addaaaaa :)

Azizan Zolkipli said...

* CiKPuaNLawA: selamat sejahtera. Terima kasih atas doanya ... uishhh, sampai begitu sekali ekkk kesannya. yup, kematian itu adalah pasti, tidak dilambat/dicepatkan walau sesaat sekali pun. terima kasih atas peringatan tu ...

Azizan Zolkipli said...

* Martika Diyana: Sama2 my dearest ... kain rentang masa zaman sekolah tu pun, iye juga ... dan sekarang ni, yang untuk mogok/protes pun kain rentang juga ... itu belum kira yang untuk promosi barangan jualan lagi ...

Telor Power said...

bagus masej yg disampaikan...patutnya kena tambah perkataan ARAK juga disitu

Azizan Zolkipli said...

Telor Power: Bagus juga kalau ditambah pasal arak tu. Mungkin kedai2 runcit dalam kampung tu tak menjual arak kot [berperasangka baik]

Lavender said...

apa2 pun.. kain rentang memainkan peranan penting gak dalam business marketing.. hehe

Lavender said...

apa2 pun, kain rentang tetap memainkan peranan penting dalam marketing. hehe

Martika Diyana said...

ye la kan.... :) Masjid2 dan Surau2 pun sekarang buat macam2 kain rentang tuk tarik perhatian orang ramai mengimarahkan masjid/surau :)

Azizan Zolkipli said...

Lavender: betul, setuju tu. perniagaan tanpa kain rentang, akan menjadi kurang menarik hehehe ...

Azizan Zolkipli said...

Martika Diyana: hmmm, itu adalah salah satu dakwah secara halus dimana ianya lebih berkualiti (jika diterima)banding dengan dakwah secara terus. pada pendapat peribadi Pakcik lah ...

DrSinga said...

'pakcik' ?!!

heheheeee..
tak le tua benor Wak tu la..

Azizan Zolkipli said...

DrSinga: 'Pakcik' tu, nama glemer saya sejak tingkatan 4 dulu kala lah hehehe ... Singkatan kepada 'Pakcikayoo' satu watak orang gila dalam Majalah Ujang ( :