* Translation *

09 March 2012

Teduh


Berteduh di bawah pohon berhampiran Ban Canal, Tanjung Karang, Selangor
[Klik untuk pembesaran imej]

Teduh
Berlindung drpd panas matahari, hujan dan sebagainya; bernaung; tidak kena panas matahari.
Bersinonim dengan: beransur kurang, reda, sidang, redup
[Sumber: DBP]

Shade
Comparative darkness and coolness caused by shelter from direct sunlight.
Synonyms with shadow - ghost - nuance - tint
[Source: Google]

Shade is the blocking of sunlight (in particular direct sunshine) by any object, and also the shadow created by that object. Shade also consists of the colors grey, black, white, etc. It may refer to blocking of sunlight by a roof, a tree, an umbrella, a window shade or blind, curtains, or other objects. Shade is an important issue in temperate and tropical zones for providing cooling and shelter from the sun.
[Source: Wikipedia]

The comparative darkness caused by the interception or screening of rays of light from an object, place, or area.
[Source: Dictionary.com] 

An area or a space of partial darkness
[Source: Answers.com]


Puisi Melayu
Hari petang nampaknya teduh,
Orang berjalan sebelah kiri;
Pokok ditanam kalau tumbuh,
Harapkan buah balasan budi. 

Peribahasa Melayu
Hilang kabus, teduh hujan.

Maksud:
 Telah mendapat kesenangan sesudah menderita kesusahan

10 comments:

gadisBunga said...

mmg layannnnn berteduh kat kawasan macam tu!

Azizan Zolkipli said...

gadisBunga: sangatttt layan. rasa macam berat aje nak teruskan perjalanan & nak layan tidur dulu. nasib perjalanan pulang masih jauh hahaha ...

Telor Power said...

berteduh utk hilangkan penat seketika...kalo ada air sirap masa nie mmg best

Azizan Zolkipli said...

Telor Power: Tak dapat sirap, sirap bandung ais cincau pun jadilah hahahaha ...

langkah kaki.. said...

wahhh. kalau saye yg kat situ..dah lame dok layan perasan..syok jer tempat nyer =)

Azizan Zolkipli said...

@langkahkaki: itu pun patutnya rehat sekejap aje, tapi saya yang minta dipanjangkan. baring2 dulu kat hammock yang tergantung berhampiran situ ahakssss ...

Telor Power said...

pergh demand tu...sirap sahaja dah cukup sempoi berbanding ngan sirap bandung yg ada cincau lagi

sirap lebih mudah dibuat berbanding sirap bandung ais cincau.pasal nak ada susu dan nak potong cincau halus2

Azizan Zolkipli said...

@Telor Power: Hahaha ... alang2 dah berangan tu biarlah melangit tingginya ... balik pada realiti, minum ajelah air kosong yang dibawa tu. air kosong lagi nikmat tau dari minuman berperisa tu ... tapi pada setengah2 kes ajelah hehehe ...

CiKPuaNLawA said...

selamat malam pakcik..

Ban Canal ..
lama tak berkubang dalam tu...

dulu masa kecik2 ikot arwah abah pegi bendang..ade jugak kubang2an dlm tu...hehehe

Azizan Zolkipli said...

CiKPuaNLawA: Selamat sejahtera !

Hmm, tau juga ekk kamu Ban Canal tu. ingatkan dok dekat laut, tak tahu kawasan pengairan tu hehehe ...